styrk den interne kultur

Styrk den interne kultur
En stærk virksomhedskultur er selve fundamentet for hvilken adfærd, som udvises i virksomheden. Dermed sætter en stærk kultur også rammen for, hvordan alle i en organisation tænker og handler. Styrk den interne kultur og læs med her.

Kultur skal dyrkes

Kultur betyder ”det dyrkede”, og forklarer i virkeligheden meget godt det, at en sund virksomhedskultur er noget, som skal dyrkes, for det er ikke noget, der kommer af sig selv.

Når vi som konsulenter kommer på gangene hos vores kunder og samarbejdspartnere, oplever vi mange forskellige virksomhedskulturer. En virksomheds kultur er samlingen er skrevne og uskrevne normer og regler for hvordan medarbejdernes adfærd er internt og eksternt.

Adfærden er igen bestemt af de værdier, holdninger og vaner, som lever i organisationen.

handlingsmodellen
hilsekultur

Hvordan er kulturen synlig?

Virksomheders kultur kan udmønte sig i mange forskellige situationer. Det kunne f.eks. være ved en særlig:

Nogle gange er det ikke engang så udtalt, hvad det er, som gør en kultur synlig. Nogle gange kan det være så subtilt, at det er svært at sætte ord på. Men jo mere tydelig en kultur er, desto nemmere er det for alle at forstå, hvad det vil sige at være en del af den.

Styrk den interne kultur: Ribena-historien

Forestil dig at en meget udtalt og markant virksomhedskultur, hvor alle ledere og medarbejdere har et helt klart billede af, hvad det vil sige at være en del af virksomheden – både i tanke og handling. En sådan kultur skal kunne modstå den naturlige udskiftning der sker, når ledere og medarbejdere forlader virksomheden, og nye kommer til.

Når nye medarbejdere slutter sig til virksomheden, kommer de med hver deres sæt af værdier, holdninger og vaner, og det er her, at der kan være en risiko for at kulturen bliver udvandet, hvis ikke alle tilbageværende medarbejdere sørger for at holde kulturen i hævd.

udvanding af kulturen

På samme måde kan man forestille sig den markante virksomhedskultur som en glas velblandet Ribena saft. Farven er umiskendelig mørkerød. En naturlig medarbejderafgang svarer til, at vi drikker lidt af vores Ribenasaft, men – hov – glasset skål fyldes op. Hvis der blot fyldes op med vand, bliver saften efterhånden mere og mere tynd, og mister sin mørkerøde farve.

Der er her, at det er vigtigt at sikre den korrekte blanding ved altid at sørge for den rigtige mængde vand og saft er til stede. Præcis som det er vigtigt, at alle i organisationen og ikke mindst lederne, sørger for at værne om den sunde kultur og sikre, at den ikke bliver udvandet, og der opstår små subkulturer i stedet. Styrk den interne kultur ved løbende at sikre det rigtige blandingsforhold!

kultur spiser strategi til morgenmad

Spiser kultur virkelig strategi til morgenmad?

På engelsk siger man, at ”Culture eats strategy for breakfast”, men hvad betyder det egentlig? Hos Mindline er vores erfaring at en virksomhed kan have verdens bedste strategi, men hvis ikke den rette kultur er til stede, så vil ledelsen aldrig lykkes med at eksekvere på den valgte strategi.

Kultur er mindset. Kultur er adfærd. Kultur er i sidste ende virksomhedens identitet, og derfor er den afgørende.

Hvad kendetegner en sund kultur?

Opskriften afhænger af, hvad der er virksomhedens mission og vision. Men uanset handler det om, at alle har det samme billede af hvilken kultur, de ønsker. Hvilke normer gælder der? Hvad lægger vi vægt på? Hvad er ok, og hvad er ikke ok at gøre?

Hvis du gerne vil læse mere om hvordan vi i Mindline arbejder med kulturen i virksomheder, kan du læse videre i nedenstående case.

Er jeres kultur syg eller trænger den bare til at blive styrket? Styrk den interne kultur og tag fat i en Mindliner for at vende jeres situation.

sund virksomhedskultur